قفسه

کتاب جامع آداب معاشرت

کتاب جامع آداب معاشرت

نوشته شده در ۱۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۲۵

کتابی که این بار در قفسه قم فود معرفی می کنیم، شاید به طور مستقیم با آشپزی، پخت و پز یا رستورانداری مرتبط نباشد، اما شامل مواردی است که نه تنها به رستوران داران و صاحبان واحدهای غذایی کمک می کند، می تواند برای هر فردی و هر خانواده ای مفید باشد، کتابی که به 30 زبان ترجمه شده و ویرایش هجدهم آن (به زبان اصلی) نیز به چاپ رسیده است.

«کتاب جامع آداب معاشرت» نوشته «پگی پست»، «آنا پست»، «لیزی پست» و «دانیل پست سنینگ» است و خواسته نویسندگان کتاب همان‌ گونه که در مقدمه آمده، جذب مخاطبان جدید علاوه بر مخاطبان سنتی است و همچنین نویسندگان در پی تثبیت مجدد ارزش‌ ها و آداب نسل‌ های گذشته هستند زیرا اعتقاد دارند که تثبیت این موضوع بهترین‌ ها را در جامعه رقم می‌ زند.

نویسندگان در این کتاب با درنظر گرفتن میزبانی افراد در چند موقعیت مانند خانه، مراسم ازدواج و همچنین پرداختن به آداب معاشرت در خارج از خانه از جمله رستوران آن را به شکل انعکاسی از دنیای متفاوت گرفته‌ اند. تلاش نویسندگان در این کتاب بازسازی دنیای خانه،‌ جامعه،‌ محافل اجتماعی و محل کار است.

این کتاب شامل سه سرفصل (آداب اجتماعی روزمره، زندگی در محیط کار و مراحل زندگی و اوقات خاص» و هشت بخش به همراه راهنمای غذاها و نوشیدنی هاست. 

یکی از 5 موضوع بخش اول با عنوان «آداب روزمره»، به موضوع «آداب سرمیز» اختصاص دارد که در آن به مواردی از قبیل چگونگی رفتار در سر میز غذا و مواردی از این دست اشاره می شود. عنوان بخش دوم کتاب «آداب خارج از خانه» است که یکی از رئوس آن به «غذا خوردن در رستوران» اختصاص دارد. بخش سوم «ارتباطات و فناوری» نامیده شده که در آن موضوعات کلی چون «سخنگوی خوب»، «یادداشت ها و نامه ها»، «عناوین و اسامی اجتماعی» و «آداب تلفن» مطرح شده و می تواند به همه بویژه به مدیران و همکاران واحدهای غذایی در برخورد و ارتباط مناسب با مشتریان کمک کند. یک از نقاط عطف کتاب، بررسی شبکه‌ های اجتماعی و چگونگی رعایت آداب معاشرت در این شبکه‌ های نوظهور اجتماعی است،‌ در بخشی از این کتاب راهکارها و اصولی برای مدیریت موفق روابط مجازی در پایگاه‌ ها و شبکه‌‌ های اجتماعی در اختیار خوانندگان قرار گرفته است که امروزه برای همه ما ضروری است.

در بخش چهارم با عنوان «زندگی اجتماعی» موضوعاتی همچون «میزبان و مهمان»، «پذیرایی از مهمان در خانه» و «مهمانی های شام و میهمانی های رسمی» ارائه شده که به همه ما می تواند کمک کند. بخش های پنجم و ششم به «زندگی در محیط کار» اختصاص یافته که یکی از موضوعات مهم آن «مشتریان، مراجعان، فروشندگان و پیمانکاران» است که بخش مشتریان و مراجعان آن می تواند برای مدیران و همکارانشان در رستوران ها و فست فودها کارگشا باشد.

فصل سوم کتاب نیز به مراحل زندگی و اوقات خاص اختصاص دارد که این فصل نیز برای همه به خصوص در زندگی خانوادگی، زندگی با دیگران و مواردی چون نامزدی و عروسی مفید است. همان طور که گفته شد بخش پایانی کتاب نیز شامل «راهنمای غذاها و نوشیدنی ها» است.

یکی از نقاط قوت کتاب این است که در تمام طول کتاب نگاهی کارکرد‌گرایانه به آداب معاشرت دارد، به‌ طوری‌ که رعایت این آداب را یکی از الزامات تداوم ارتباط اجتماعی دانسته‌ اند و ملاحظه و رعایت آن را در تسهیل تعاملات اجتماعی امری ضروری و مفید می داند. از دیگر مزایای این کتاب،‌ طراحی جلد آن است که به صورت سفره و یا رومیزی طراحی‌ شده تا اهمیت آداب  معاشرت را به خوانندگان یادآور شود.

گفتنی است چاپ سوم «کتاب جامع آداب معاشرت» (آداب اجتماعی امیلی پُست/ آداب دنیای جدید) با ترجمه مریم تقدیسی به زبان فارسی از سوی انتشارات پندار تابان با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 32000 تومان در دسترس است. چاپ نخست این کتاب در سال 1392 منتشر شده است.

نظر شما چیست؟

برای ثبت نظر یا ارسال پیام به مدیر باید ابتدا وارد شوید یا یک حساب جدید بسازید!!